Haydnových sedm pomalých vět, zhudebňujících čistě hudebními prostředky poslední Kristova slova na kříži, nám nejen zpřítomňuje poselství velikonočních svátků, ale přenáší nás rovněž do meditativní atmosféry španělské podzemní kaple, pro kterou byly napsány. Cyklus je rovněž dokladem, jak hudební rétorika může do jisté míry nahradit rétoriku slovní, což vyniká právě v původní orchestrální podobě díla. Koželuhova mše je naopak ojedinělým dílem autora, který se jinak chrámové hudbě vůbec nevěnoval. I přesto dokázal obecně známý a často zhudebňovaný text naplnit působivým a originálním hudebním výrazem.
Joseph Haydn (1732–1809)
Sedm posledních slov Vykupitelových na kříži (orch. verze) Hob. XX/1A (1787 [1786?])
Pueri Hebreorum, antifona
Leopold Koželuh (1747–1818)
Mše C dur PosK. XXV:1
Český chlapecký sbor Boni pueri
Pavel Horák sbormistr
Filharmonie Hradec Králové
Vojtěch Spurný dirigent